Saturday, September 6, 2008

Hayati Ramadhan Secara Berkualiti




Kedatangan Ramadan perlu disambut dengan perasaan riang gembira. Hati yang gembira merupakan lambang kepada keyakinan dan keikhlasan hati kita kepada bulan yang dimuliakan ALLAH dan rasul-rasul-NYA. Inilah gesaan Islam apabila menjelangnya hari-hari kebesaran Islam, lebih-lebih lagi Ramadan yang dianggap sebagai “bulan ibadah”.

Apabila kembali kepada sirah Rasulullah, kedatangan Ramadan inilah saat yang amat ditunggu-tunggu Rasulullah dan para sahabat. Kedatangan Ramadan menjadikan mereka sangat ceria dan semakin sibuk dengan amal ibadah kepada ALLAH taala. Kemeriahan ibadah pada Ramadan mengalahkan aktiviti-aktiviti lain yang dilakukan selain di bulan Ramadan. Bahkan yang hebatnya, Rasulullah s.a.w. sendiri merupakan individu yang paling sibuk beribadah di sepanjang Ramadan.

Bagi memuliakan dan menghormati Ramadan kali ini, marilah kita mencontohi amalan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat supaya ibadah-ibadah kita di sepanjang Ramadan dapat membina jati diri yang cemerlang lagi diredai ALLAH Taala. Kita perlu memuliakan Ramadan dengan acara-acara yang disukai ladi diredai ALLAH.

Antara amalan-amalan yang perlu diutamakan pada Ramadan ialah:-

1. Berpuasa dengan ikhlas semata-mata mengharapkan keredaan ALLAH.

2. Jauhi sama sekali percubaan merosakkan puasa dengan berbuka tanpa keuzuran kerana amalan itu termasuk antara dosa besar yang dilaknati ALLAH.

3. Berusaha seberapa yang boleh untuk menghidupkan malam-malam Ramadan dengan ibadah seperti solat Tarawih, tahajud terutama pada malam Lailatul Qadar.

4. Pastikan sumber makanan dan minuman kita sepanjang bulan ini jauh dari sumber-sumber haram atau yang meragukan supaya ibadah puasa dan doa kita diterima ALLAH.

5. Berusaha untuk berbuka puasa beramai-ramai kerana pahalanya sangat besar daripada berbuka bersendirian.

6. Sentiasa melakukan solat lima waktu berjemaah.

7. Banyakkan sedekah pada bulan ini kerana sedekah pada bulan ini lebih afdal berbanding bulan-bulan yang lain.

8. Awasilah diri anda daripada menghabiskan waktu tanpa faedah kerana bulan ini bulan ibadah.

9. Jika berupaya, kerjakan umrah dalam bulan ini kerana umrah pada bulan Ramadan sama dengan sekali ibadah haji.

10. Laksanakan ibadah puasa dengan bersahur pada akhir malamnya kerana sahur adalah sunah Rasulullah.

11. Segerakan berbuka, sebaik-baik sahaja matahari terbenam.

12. Sempurnakan mandi wajib sebelum naik fajar, supaya anda meneruskan ibadah puasa ini dalam keadaan bersih dan suci daripada hadas besar.

13. Banyakkan zikir pada bulan ini terutama dengan membaca Al-Quran yang merupakan sebaik-baik zikir, supaya anda beroleh pertolongan dan syafaat Al-Quran pada hari akhirat.

14. Peliharalah lidah anda daripada berdusta, mengumpat, maki hamun dan sebagainya di sepanjang bulan ini, kerana amalan-amalan ini pada bulan Ramadan lebih besar dosanya.

15. Segala gerak-geri dan tindakan anda pada bulan ini hendaklah tenang, tidak mudah beremosi dan tidak terkeluar daripada batas-batas kesederhanaan.

16. Pastikan diri anda dalam bulan Ramadan ini tidak melakukan sesuatu yang dilarang oleh ALLAH dan mentaati segala suruhan-NYA.

17. Banyakkan zikir dan istighfar dan memohon rahmat daripada-NYA terutama ketika berbuka dan bersahur.

18. Banyakkan doa untuk diri sendiri, ibu bapa, anak-anak dan seluruh umat Islam supaya mereka dikurniakan kesejahteraan.

19. Bertaubat kepada ALLAH dengan taubat yang bersungguh-sungguh sepanjang masa, dengan meninggalkan maksiat, menyesali segala dosa-dosa yang lalu dan tidak akan mengulanginya lagi pada masa akan datang.

20. Setelah selesai puasa Ramadan, teruskan pula dengan berpuasa enam hari daripada bulan Syawal kerana pahalanya seumpama berpuasa sepanjang tahun.

21. Teruskan dengan iman, takwa dan amal-amal yang soleh, sekalipun bulan Ramadan sudah selesai hingga anda meninggal dunia.

22. Banyakkan ucapan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. terutama pada hari Jumaat.

Islam mengatur satu cara hidup khusus untuk dilaksanakan sepanjang bulan Ramadan. Cara hidup ini apabila dijadikan ikutan, akan dirasai pula hikmah yang tersirat di sebalik ibadah bulan Ramadan sama ada dari aspek pembinaan jasmani mahupun rohani. ALLAH menjanjikan ganjaran yang teristimewa kepada orang-orang yang berpuasa.

Ganjaran ini tiada pada ibadah-ibadah lain kecuali ibadah puasa sahaja. Ia menjadi ‘pemberian peribadi’ ALLAH kepada hamba-NYA yang benar-benar menunaikan ibadah puasa. Dalam sebuah hadis Qudsi, ALLAH Taala menjelaskan: “Tiap-tiap kebaikan dibalas dengan 10 pahala hingga 700 pahala, kecuali pahala puasa, ia (puasa) untuk-Ku dan Aku akan membalasnya.” (Riwayat Muslim)

Ibadah puasa mengajar kita erti kesabaran dan sifat amanah. Kita dituntut supaya sabar mengharungi kesusahan di sepanjang Ramadan. Kita juga dituntut melaksanakan setiap amalan di sepanjang Ramadan dengan penuh amanah, demi menunaikan amanah yang diwajibkan ALLAH kepada kita. Hasil pengorbanan besar ini, layaklah kita mencapai martabat takwa di sisi ALLAH.

No comments: